Așa cum spuneam și în alte rânduri, una dintre cele mai mari prejudecăți de care m-am lovit ca formator și manager al programelor de educație acvatică este legată de vârsta copiilor cărora li se adresează aceste programe.
Deși la bazin sunt așteptați copii de toate vârstele, efectele benefice ale înotul se văd cel mai rapid atunci când copilul este adus la piscină încă de la 4 luni. Avantajul acestei vârste, oricât de fragede ar părea, este acea că micuțul păstrează încă în subconștient amintirea mediului acvatic intrauterin iar acest lucru face ca primul contact cu apa să fie mai ușor acceptat. De aceea, tot la această vârstă, bebelușii păstrează încă anumite instincte care, identificate corect și dezvoltate, pot pune bazele viitoarelor performanțe, nu doar în bazin, dar mai ales, în afara acestuia.
Aceste instincte reglează reacţiile micuțului la stimuli exteriori și funcționează, desigur, în mod automat. De exemplu, atunci când copilului i se pune ceva în palmă, acesta va strânge obiectul din reflex, fără un proces conștient de strângere; astfel de reflexe guvernează toate tipurile de mişcări, inclusiv postura corpului. În mod surprinzător, în apă, bebelușul va manifesta reflexul de a înota deși nu își poate controla mișcările. Tocmai de aceea, la această vârstă, ora la bazin este mai degrabă un stimul multisenzorial decât o oră de sport, dar acest lucru nu știrbește cu nimic efectele benefice ale înotului. Stimulii senzoriali înseamnă că bebelușul va manifesta dorința de a explora un mediu inedit, va fi mai curios și mai curajos.
Dacă ar fi să rezumăm în câteva cuvinte simple, acestea sunt scopurile programelor de natație infantilă:
- Familiarizarea părinţilor şi a copiilor mici şi preşcolari cu rutinele şi reperele care promovează siguranţa în mediul acvatic şi în preajma lui. Astfel de repere sunt importante nu doar în timpul orelor de înot, ci și în afara acestuia pentru că pot împământeni de timpuri obiceiuri și cunoștințe care, în situații limită, pot contribui inclusiv la salvarea vieții celor mici.
- Însuşirea de către părinţi a unor metode care îi vor ajuta pe copiii mici şi preşcolari să fie încrezători şi să se simtă bine în apă, dar şi să fie dornici de a învăţa. Astfel de metode contribuie în mod esențial la progresele pe care cei mici le fac inclusiv în mediul școlar.
- Încurajarea copiilor mici şi preşcolari de a se obişnui cu apa. Pe de-o parte, este evident că mulți dintre copii au nevoie să fie încurajați să intre în bazin și să se bucure de ora de înot, însă, în același timp, deprinderea lor cu apa din bazin poate însemna că acasă cel mic nu va mai manifesta teamă de apă atunci când vine momentul băiței.
- Stimularea încrederii în mediul acvatic de la o vârstă fragedă. Dincolo de achizițiile pe care le face în mediul acvatic, încrederea în propriile puteri căpătată pe marginea bazinului se va vedea în fiecare interacțiune socială a copilului, inclusiv în parc, la școală sau la grădiniță.
- Iniţierea în activităţi acvatice preliminare care, prin maturizare firească și exercițiu, pot conduce la performanțe notabile, atât la piscină, cât și în viața de zi cu zi.
- Stimularea bunăstarii fizice, personale şi intelectuale a copiilor mici şi preşcolari.
- Stimularea curiozității
- Implementarea blândă a sportului în viețile copiilor.
- Oferirea unui prilej de socializare și de conectare, atât pentru copii, cât și pentru părinți.