Dezvoltarea psihomotorie a copiilor înscriși la orele de educație acvatică

Psihomotricitatea, în cuvinte mai simple, este alinierea funcțiilor de mișcare ale corpului cu cele psihice, în urma procesului de educare. Pe lângă metodele clasice de educare a copiilor, atunci când introducem și educația acvatică în ecuație se poate observa cu ușurință o accelerare a acestui proces de asimilare și aliniere, în special și mai evident în cazul copiilor, începând chiar cu primele luni de viață. Aceasta, de altfel, a constituit obiectul cercetării mele de doctorat, ale cărei concluzii le voi trece astăzi în revistă. 

Unul dintre primele efecte ale educației acvatice este îmbunătățirea echilibrului şi a coordonării mişcărilor la copii mici și bebeluși. Am constatat că rezultatele acestora sunt considerabil mai bune în cazul exerciţiilor care presupun menţinerea echilibrului şi atingerea unor ţinte comparativ cu rezultatele altor copii. 

De asemenea, am observat că reflexele de conducere a mişcărilor folosite pentru dezvoltarea motorie au fost stimulate cu succes în apă, fapt ce a dus la îmbunătăţirea capacităţii de coordonare, a rezistenţei la efort precum și la îmbunătățirea funcțiilor aparatului respirator.

Mai mult de atât, de la vârste suprinzător de mici, copiii care participă la orele de educație acvatică învață și înțeleg mai ușor repere de spațiu și de timp ca direcția de mișcare, distanța și forma, precum și ritmul sau durata. 

Tot în cadrul acestei perioade de studiu am observat că funcțiile aparatului de mișcare sunt, desigur, mai intens solicitate pentru că mișcarea în bazin nu oferă un sprijin solid. Acest lucru determină creşterea complexităţii mişcărilor executate de copii și o rată mărită a asocierilor făcute de aceștia. 

Un alt beneficiu major al micuților înscriși la programul de educație acvatică a fost și rămâne în continuare o îmbunătățire vizibilă a mobilității. În viața de zi cu zi, acest lucru înseamnă că micii înotătorii învață mai devreme să apuce, să strângă și să își coordoneze mai bine mișcările picioarelor. 

Unul dintre motivele pentru care încurajăm înscrierea copiilor la bazin de la primele luni de viață este faptul că în acest interval de vârstă, ei au încă prezente instinctele din viața intrauterină. Prin urmare, dacă acestea sunt folosite din timp, se observă o amplificare a motricității reflexe. Aceasta este fructificată prin învățarea timpurie a controlului voluntar al respirației, important nu doar în cadrul orelor de înot, ci și ca măsură de prevenție, atunci când copilul se află în pericol de înec.  

Dincolo de toate beneficiile fizice pe care le aduce educația acvatică, aceasta are un impact major asupra întregului procesul de dezvoltare intelectuala a copilului. Prin urmare, una dintre concluziile cercetării asupra acestui aspect am constatat că micuții fac salturi mentale majore atunci când participă constant la orele de educație majoră și fac achiziții mai rapid decât copiii care nu beneficiază de un astfel de program. 

Așa cum spuneam, aceste achiziții au loc pe toate planurile de dezvoltare, inclusiv emoțională. Atunci când sunt puși în fața unei provocări, copiii care fac educație acvatică nu sunt reticenți, nu opun rezistență în fața probelor pe care le au de trecut și obțin rezultate mai bune decât alți copii. Mai mult de atât, ei au un grad de independență mai ridicat și interacționează mai ușor atât cu instructorii, cât și cu alți copii, fără a avea nevoie de încurajări permanente sau ajutor din partea părinților. 

ancagrecu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *