Educația acvatică, primul curs de ”dezvoltare personală”

Titlul ludic al postării de azi nu este ales întâmplător. Desigur că nu e cazul să încărcăm programele copiilor cu programe de dezvoltare personală. Cu toate acestea, dincolo de toate beneficiile fizice pe care înotul le aduce în viețile micuților noștri, orele de educație acvatică au un impact incredibil asupra dezvoltării personale a copiilor. Cu cât copilul este adus mai devreme la bazin, cu atât efectele emoționale ale acestei activități se pot observa mai ușor. 

În urmă cu câțiva ani, povesteam pentru Săptămâna Medicală faptul că antrenamentele specifice pentru copiii mici au efecte mai târziu în viaţă. Dezvoltarea este o interacţiune dinamică între maturizare, creştere, experienţă şi învăţare. De aceea, nu trebuie subestimat niciodată aspectul de învăţare, îndeosebi în primii trei ani de viaţă, când copilul traversează cu rapiditate perioada de dependenţă totală către independenţă moderată.

 Acest lucru se poate aplica atât asupra efectelor fizice de care ziceam mai sus, precum și asupra efectelor emoționale. 

Bazinul – prima grădiniță a copilului

Atunci când copiii sunt aduși la bazin potrivit recomandărilor internaționale, respectiv de la 4 luni, ora de educație acvatică este prima formă de contact cu educația în grup. La această vârstă se observă o integrare mai facilă a copilului în comunitate spre deosebire de vârsta de 2 ani, de exemplu. Imaginați-vă mintea bebelușului ca o tablă nescrisă. Dacă informațiile sunt ”notate” pe această tablă de la vârste fragede, vor fi asimilate mai ușor, aproape din instinct. Prin urmare, până când va ajunge la creșă sau la grădiniță, cel mic va avea deja experiența grupului de copii, precum și experiența cu o altă figură educativă în afară de cele ale părinților. De aceea, momentul anxietății de separare va fi depășit mai ușor atât de copii, cât și de mame și tați. 

Lucrul în echipă și competiția

Spre deosebire de alți copii, micii înotători își însușesc la bazin două instrumente extrem de importante în viața de elev și chiar după terminarea școlii. Pe marginea piscinei, alături de alți copii și de instructori, ei vor învăța, prin intermediul jocurilor specifice,  cât de important este să coopereze cu ceilalți pentru a putea atinge rezultatele dorite. 

De asemenea, micile întreceri organizate între ei îi va învăța pe copii cât de plăcut este să câștigi. În același timp, ei vor învăța, de la vârste fragede, că mai important decât o victorie obținută cu orice preț este corectitudinea față de propria persoană, cât și față de colegii de bazin. 

Disciplina 

Un alt instrument pe care micuții îl vor interioriza rapid și care le va folosi mereu este disciplina. Cu siguranță că ora de educație acvatică nu are o rigurozitate militărească. Din contră. Toate exercițiile îmbracă o formă plăcută, de jocuri astfel încât copiii învață rapid și cu plăcere, fără să privească orele de înot ca pe o corvoadă. Toate aceste ”jocuri” sunt, în fapt, exerciții și rutine care au rezultat din ani îndelungați de studiu asupra motricității și psihologiei infantile, astfel încât copiii să deprindă rapid puterea disciplinei, fără a le suprima independența și personalitatea. 

ancagrecu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *