De la tantrum la performanță – schimbările emoționale pozitive ale micilor înotători

Înotul este una dintre cele mai complexe activități din lume pentru creierul uman. Acest sport solicită intens toate grupele de mușchi în același timp și stimulează creierul așa cum nu o face nicio altă activitate fizică.

Dincolo de aceste aspecte, înotul vine la pachet cu numeroase alte beneficii, atât în ceea ce privește achizițiile intelectuale, cât și cele emoționale ale copiilor. Aceste observații provin, desigur, din anii de cercetare pe care i-am depus pentru doctoratul în educație acvatică, dar și din experiența dobândită în bazin și de la marginea acestuia. 

De altfel, de multe ori, efectele practicării acestei discipline se văd în toate aspectele vieților micilor înotători, doar pe cronometru. Prin urmare, iată doar câteva dintre modalitățile în care înotul impactează pozitiv universul emoțional al copiilor. 

Pentru cei mai mici dintre ei, aduși la bazin dinainte de anii de grădiniță, orele de înot se numără printre primele lor forme de socializare. Aici au ocazia să se intersecteze și să interacționeze cu copii de toate vârstele și cu alți adulți, în afară de cei din familiile lor. Astfel, datorită acestei conjuncturi, atunci când vor ajunge la grădiniță, ei sunt echipați cu toate resursele emoționale necesare pentru a face față acestei situații noi. 

În prima zi de grădiniță, dacă nu sunt deja obișnuiți cu astfel de conjuncturi sociale, copiii  pot trăi un puternic sentimente de abandon și teama de a nu fi recuperați de părinți la sfârșitul programului. Atunci când au trecut deja printr-o formă de socializare în grupuri mai mari de copii, o astfel de trauma va fi inexistentă sau măcar mult mai ușor de gestionat. 

Apoi, un alt lucru important care va contribui la dezvoltarea emoțională a copiilor este învățarea spiritului de echipă. În viața reală, acesta se va transpune prin deschiderea la cooperare, atât cu colegii, cât și cu educatorii. Copiii care știu ce înseamnă spiritul de echipă lucrează mai ușor în grupuri și, cu timpul, vor dovedi inclusiv calități de lideri. De asemenea, mulți părinți au observat o disponibilitate emoțională crescută a copiilor la ideea de a împărți. Exemplul cel mai concret este al veșnicelor certuri pe jucăriile împărțite cu alți copii. Dacă simt că fac parte dintr-o echipă, iar experiența i-a învățat deja că își vor primi lucrurile înapoi, situațiile conflictuale de acest gen vor fi din ce în ce mai rare. Acest fapt nu denotă o slăbiciune a caracterului, ci siguranță și încredere, ușurința în a lega prietenii și adaptabilitate crescută la situațiile noi. 

În cele din urmă, așa cum am spus și în alte rânduri, educația acvatică poate fi primul pas către succesul la școală. Copilul va învăța la bazin o lecție importantă de viață: să câștigi e minunat, dar nu e posibil întotdeauna. Astfel, pe de-o parte, micuții vor deprinde spiritul de competiție și dorința de a a fi mai buni, iar pe de cealaltă parte vor învăța să gestioneze un concurs pierdut (respectiv o notă mai mică primită la școală). 

În acest ultim aspect, aportul părinților este extrem de important pentru că trebuie să fie alături de copii cu încurajări și ajutor în ambele situații. 

 

 

ancagrecu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *